قالب تزریق پلاستیک ( قالب سازی)

قطعات پلاستیکی که هر روز در اطراف خود مشاهده می کنید اغلب به روش تزریق پلاستیک توسط کارگاه های تولیدی فعال در زمینه قالب سازی صنعتی ساخته می شوند. مواد اولیه مذاب در مرحله تزریق وارد دستگاه های قالب تزریق پلاستیک می شوند و طی فرآیندی به مرحله قالب برداری خواهند رسید. پلاستیک رنجبر یکی از فعالان در زمینه تولید قطعات پلاستیکی به شمار می آید. به منظور آشنایی با ساخت و طراحی قالب های پلاستیک با ما تا انتها همراه باشید.

آشنایی با قالب تزریق پلاستیک

امروزه با پیشرفت تکنولوژی و تولید دستگاه های پیشرفته از روش قالب تزریق پلاستیک به منظور ساخت و تولید انبوه قطعات پلاستیکی هم شکل استفاده می شود. تزریق پلاستیک نوعی تکنولوژی ساخت قطعات پلاستیکی یکسان با خطای بسیار پایین محسوب می شود. در این روش ابتدا گرانول های پلیمری ذوب شده و سپس تحت فشار در داخل قالب های تزریق پلاستیک قرار می گیرند و پس از گذشت زمان در داخل قالب سرد و جامد می شوند. مواد اولیه که در تزریق پلاستیک مورد استفاده قرار می گیرد با عنوان پلیمرهای ترموپلاستیکی شناخته می شوند که قابلیت اضافه کردن افزودنی به آنها و رنگ آمیزی را دارند. بسیاری از قطعات پلاستیکی که هر روزه از آنها استفاده می کنیم مانند قطعات خودرو و لوازم آشپزخانه با استفاده از تکنولوژی تزریق پلاستیک تولید می شوند.

ساخت قالب پلاستیک
ساخت قالب پلاستیک

قیمت ساخت به روش تزریق پلاستیک

همانطور که گفته شد، اغلب قطعات پلاستیکی که در اطراف خود مشاهده می کنیم به روش قالب تزریق پلاستیک تولید و ساخته می شوند. شرکت هایی که در زمینه ارائه ساخت قالب تزریق پلاستیک مشغول به فعالیت هستند با توجه به فاکتورهای مختلفی به تعیین قیمت قطعات پلاستیکی می پردازند. با توجه به ساخت انبوه قطعات در این روش قیمت تمام شده قطعات پلاستیکی بسیار کاهش می یابد اما هزینه اولیه شروع این کار با توجه به دستگاه های پیشرفته و نرم افزارهای طراحی بسیار بالا است. حال معیارهای موثر بر قیمت ساخت قطعات پلاستیکی به روش تزریق پلاستیک عبارتند از:

  • ابعاد قطعات (طول، عرض و ارتفاع)
  • نوع طرح و پیچیدگی قطعه سفارشی
  • جنس قطعه ساخته شده
  • وجود حفره های جانبی با استفاده از کشویی
  • رزوه ها و نکن های داخلی و خارجی
  • تعداد حفره های قالب و کیفیت سطح
مطاله این مطلب هم پیشنهاد میشود !  نکات ایمنی دستگاه تزریق پلاستیک

اما به طور کلی ابعاد، نوع طرح و جنس قطعات پلاستیکی در تعیین قیمت بسیار موثر می باشند و فاکتورهای دیگر به این مولفه ها وابسته هستند.

انواع دستگاه های تزریق پلاستیک

تزریق پلاستیک یکی از پرکاربردترین و محبوب ترین روش های قالب سازی پلاستیک به شمار می آید. روش ساخت قالب با تزریق پلاستیک با طراحی نرم افزارهای قالب پلاستیک و دستگاه های تزریق پلاستیک انجام خواهد شد. این دستگاه های در انواع طرح ها و مدل ها طراحی شده اند که در ادامه آنها را نام خواهیم برد:

  • انواع دستگاه تزریق پلاستیک:
  1. دستگاه افقی
  2. دستگاه عمودی
  • انواع دستگاه تزریق پلاستیک از لحاظ سیستم انتقال مواد:
  1. دستگاه مارپیچی(ماردونی)
  2. دستگاه پیستونی
  • انواع دستگاه تزریق پلاستیک از لحاظ حرکت صفحه متحرک:
  1. دستگاه بازویی
  2. دستگاه جکی
ساخت قطعات پلاستیکی
ساخت قطعات پلاستیکی

روش ساخت قالب های تزریق 

به طور کلی به منظور ساخت قطعات پلاستیکی به روش تزریق پلاستیک باید ۲ مرحله تزریق و قالب برداری را پشت سر گذاشت. به طور کلی ابتدا باید مواد اولیه مذاب و مختلط را در دستگاه تزریق کرد که این مواد در داخل قیف ریخته می شوند و سپس به داخل سیلندر (گرمای پوسته سیلندر سبب سیال شدن مواد می شود) رفته و با حرکت مارپیچ به جلو می روند و مارپیچ با حرکت چرخشی خود عمل موادگیری را انجام داده و با حرکت افقی رو به جلو می رود. در همین زمان مواد که سر سیلندر جمع شده اند با فشار مارپیچ به داخل قالب تزریق شده و پس از مدتی توسط کاربر دستگاه قطع فشار مارپیچ و تجدید عمل موادگیری انجام خواهد شد تا مرحله قالب گیری آغاز شود.

مطاله این مطلب هم پیشنهاد میشود !  به چه دلیل به تزریق پلاستیک رنجبر مراجعه کنیم ؟

اجزای مختلف قسمت تزریق در ساخت قالب شامل مارپیچ، نازل، سیلندر، قیف تزریق مواد، گرمکن سیلندر، حرارت سنج و ترموکوپل می باشد. حال در واحد قالب گیری که محفظه بزرگی از قالب و اجزای آن می باشد از ۲ قسمت ثابت و متحرک تشکیل شده است. در این مرحله از ساخت قالب پس از گذراندن مراحل مختلف تزریق، قالب گیری تزریق پلاستیک انجام می شود.

قالب تزریق پلاستیک
قالب پلاستیک

مزایا و معایب روش تزریق پلاستیک

این شیوه یکی از بهترین روش های ساخت قطعات پلاستیکی در قالب سازی صنعتی به شمار می آید که با استفاده از دستگاه های مختلف انجام خواهد شد. حال مزایا و معایب این روش را بیان خواهیم کرد:

  • مزایای روش تزریق پلاستیک:
  1. سرعت بالای تولید قطعات
  2. مقرون به صرفه بودن از لحاظ نیروی کار و هزینه
  3. کاهش اتلاف مواد
  4. تولید در تناژ بالا
  5. تنوع طرح و شکل در ساخت قطعات
  • معایب روش تزریق پلاستیک:
  1. هزینه اولیه بالا جهت تهیه دستگاه ها و تجهیزات
  2. طراحی قسمت های مختلف دستگاه بر اساس نوع قالب
پلاستیک رنجبر پیشگام در خدمات تزریق پلاستیکی

کارگاه های قالب سازی صنعتی بسیاری در زمینه تولید قطعات پلاستیکی مشغول فعالیت هستند که پلاستیک رنجبر یکی از فعالان این حوزه می باشد. خدمات تزریق پلاستیک در این شرکت توسط کادری مجرب و متخصص انجام می شود که سابقه ۳ دهه فعالیت در این زمینه را دارد. از نمونه کارهای طراحی شده توسط پلاستیک رنجبر ، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • طراحی قالب پلاستیک
  • ساخت قطعات آشپزخانه
  • ساخت قطعات پزشکی
  • ساخت گل مصنوعی
  • ساخت انواع قطعات خودرو
  • و…
    قالب تزریق پلاستیک
    تزریق پلاستیک

به منظور دریافت مشاوره رایگان و ثبت سفارش، می توانید  از راه های ارتباطی و شماره تماس هیا موجود در سایت تماس حاصل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

8 + شانزده =