پلی آمد چیست؟ ویژگی های آن کدام است؟

برای پیدا کردن پاسخ به سوال پلی آمید چیست؟ باید ابتدا مفهوم خود پلی آمید را تعریف کنیم. پلی آمید در گروه ترموپلاست ها یک خانواده پلیمری را تشکیل میدهند که می‌توانند زنجیره های ماکرو مولکولی خود را بر اساس یک یا دو ماده اولیه (دو نوع مونومر) تشکیل شده است. به طور کلی ویژگی های پلی آمیدهای نیمه کریستال تابعی از پارامتر های ذیل میباشد :

درصد کریستالیتی پلیمر

درصد رطوبت جذب شده

درصد و نوع نرم کننده های مصرفی

درصد، اندازه و نوع تقویت کننده ها (الیاف شیشه یا کربن)

این شرکت ها و خدمات تزریق پلاستیک در تهران ارائه دهنده انواع این خدمات می باشند که با استفاده از بهترین ماشین آلات و ابزار های مخصوص تزریق پلاستیک در مدت زمانی کوتاه با کیفیت ترین محصولات را در اختیار مشتریان قرار می دهند.

آشنایی با انواع پلی آمیدها

انواع پلی آمید چیست؟ برای دسته بندی کلی آمیدها از نظر مولکولی می‌توان آنها را به دو دسته‌ی پلی آمیدهای آروماتیک و آلیفاتیک تقسیم کرد. در دسته بندی دیگری می‌توان این مواد را به دو دسته‌ی طبیعی و مصنوعی نیز طبقه می‌کنند. از مثال پلی آمیدهای طلیعی می‌توان به پروتئین ها مثب پشم و ابریشم،‌ و برای پلی آمیدها به مثال هایی مثل آرامیدها،‌ نایلون و پلی سدیم ها اشاره کرد.

پر مصرف ترین پلی آمیدها پلی آمید ۶ و پلی آمید ۶۶ می‌باشند. این دو در ساختارهای فضایی خود تفاوت هایی با هم دارند که باعث ایجاد تفاوت در ویژگی های آنها شده است. از جمله این تفاوت ها می‌توان به نقطه ذوب و مقاومت دمایی اشاره کرد. نقطه ذوب پلی آمید ۶، ۴۰ درجه از پلی آمید ۶۶ کمتر است که این واقعا رقم قابل توجهی است و در خصوص مقاومت دمایی هم از مقاومت کمتری نسبت به پلی آمید ۶۶ برخوردار است.

مطاله این مطلب هم پیشنهاد میشود !  پلاستیک ها
پلی آمید چیست
پلی آمید چیست

ویژگی های عمومی پلی آمید ها

بررسی برخی از ویژگی های پلی آمیدها می‌تواند تا حد زیادی ما را به پاسخ سوال پلی آمید چیست؟ نزدیک تر می‌کند.

۱٫آمیدها ترموپلاست هایی نیمه کریستال (تا۶۰% کریستالیتی) با جرم مخصوص ۱٫۱۲-۱٫۱۴g/cm3 می‌باشند.

۲٫رنگ طبیعی آنها به علت کریستالیته بودن شیری رنگ است ولی کاملا رنگ پذیر هستند.

۳٫پلی آمید ها موادی قابل اشتعال هستند با این وجود در گرمای ثابتی از  -۳۰ ۰C تا +۷۰ ۰C بدون مشکل قابل استفاده میباشند.

۴٫این مواد قابل پخت و استریل شدن بوده ولی استمرار در پخت آنها باعث جذب رطوبت و تغییرات ابعادی محصول میگردد.

۵٫ویژگی مکانیکی، محدوده ذوب شوندگی کریستال ها و جذب رطوبت پلی آمید ها تابعی از درجه کریستالی آنها میباشد.

۶٫با افزایش درصد کریستالیتی، ویژگی پلی آمید ها مانند مدول الاستیکی، مقدار تنش در نقطه تسلیم، مقاومت شیمیایی و درجه ذوب شوندگی افزایش، و در مقابل ازدیاد طول، ویژگی ایزولاسیونی، ضریب دی الکتریکی، شفافیت و تمایل به جذب رطوبت پلیمر در آب  ۲۰ ۰C کاهش میابد.

مطاله این مطلب هم پیشنهاد میشود !  به چه دلیل به تزریق پلاستیک رنجبر مراجعه کنیم ؟

 نقاط قوت پلی آمید چیست؟

در پاسخ به سوال نقاط قوت پلی آمید چیست؟ می‌توان به مقاومت خوب در برابر حلال ها و مواد نفتی، استحکام و چقرمگی خوب، ضربه پذیری، مقاومت در برابر ساییدگی، مقاومت عالی در برابر خستگی و قابلیت انعطاف پذیری اشاره کرد.

کاربرد پلی آمید چیست؟

در تولید ورق، لوله، شیلنگ، فیلم، روکش های مقاوم کابل و مفتول

در برابر خورندگی، چرخ دنده، قاب پمپ ها و مته برقی، فلاش دوربین،

قاب چراغ های خودرو، تسمه های بسته بندی، تانک و مخازن روغن سوخت،

واشر، فیلتر روغن، کلاه ایمنی، طناب و برس، موی عروسک و …

در این مقاله کوتاه تلاش کردیم به زبانی ساده و به دور از استفاده از اصطلاحات پیچیده برای سوال پلی آمید چیست؟ پاسخ مناسبی پیدا کنیم.پرداختن بیشتر و تخصصی تر به این موضوع از حوصله بحث خارج است، اما شما می‌توانید برای آشنایی بیشتر و تخصصی تر انواع پلی آمید را در اینترنت جستجو کرده و خصوصیات آنها را مطالعه کنید.

پلی آمید چیست
پلی آمید چیست

شرکت پلاستیک رنجبر ارائه دهنده‌ی خدمات تزریق پلاستیک با بهره گیری از مدرن ترین دستگاه های روز دنیا همراه با پرسونل متخصص می‌باشد. تلاش شرکت رنجبر در جهت بهبود کیفیت تزریق پلاستیک با استفاده از دستگاه های نوین روز دنیاست. برای اطلاع از قیمت ها و دریافت مشاوره می‌توانید با شماره های درج شده داخل سایت تماس بگیرید و از مشاوره رایگان با متخصصان ما بهره مند شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پنج + چهارده =