نحوه کار دستگاه تزریق پلاستیک

تزریق پلاستیک یکی از مهمترین و پرکاربردترین روشهای شکل دهی پلاستیـک و تـــولید محصـــولات پلاستیکی در صنایــع محســوب می شود. در این روش مــاده  اولیــه کــه یکی از انـــواع تــرموپلاستها می‌باشد، طی عملیات خاصی به داخل کویتیهای ( Cavity ) قالب رانده شده و پس از خنک کاری از قالب بیـرون می آیند. اما این تنها بخشی از فرآیند تزریق پلاستیک می‌باشد. در شرکت های ارائه دهنده خدمات تزریق پلاستیک، پرسنل کار با دستگاه ها می‌باست به طور کامل با نحوه کار دستگاه تزریق پلاستیک آشنا باشند تا در طول فرآیند ساخت یک قطعه پلاستیک با مشکل روبرو نشود. در ادامه این مقاله قصد داریم به بررسی شیوه کار با دستگاه های تزریق پلاستیک بپردازیم.

نحوه کار دستگاه تزریق پلاستیک

مراحل کار دستگاه تزریق پلاستیک

در ادامه ۶ مرحله از یک پروسه تزریق پلاستیک معرفی و بررسی می شود :

۱- Clamping

یک ماشین تزریق از سه قسمت اصلی تشکیل شده است،‌ قالب، clamping و فاز تزریق. در بررسی نحوه کار دستگاه تزریق پلاستیک متوجه می‌شویم که Clamping قسمتی از دستگاه را شامل می‌شود که در حین پروسه تزریق قالب را بسته نگه می دارد و پس از آن باز می کند. اساسا قالبها از دو نیمه تشکیل می شوند که در هنگام تزریق باید توسط این بخش در کنار هم فیکس شوند.

مطاله این مطلب هم پیشنهاد میشود !  پلی آمید چیست؟ و در کجا کاربرد دارد؟

۲- Injection (تزریق)

در فاز تزریق مواد پلاستیک که معمولا به فرم گرانول ( دانه دانه ) می‌باشند، وارد قیفی در قسمت بالایی دستگاه می شوند و از آنجا وارد سیلندری می شوند که توسط هیترهایی احاطه شده است .گرانولها پس از حرارت دیدن به حالت مذاب یا رزین در می آیند .در داخل سیلندر مواد به وسیله مارپیچی زیر و رو می شوند .

با چرخش  مارپیچ مواد نیز به سمت جلو رانده می شوند .و هنگامی که ماده کافی در قسمت جلویی مارپیچ ذخیره شد ، عملیات تزریق توسط نازل صورت می گیرد .و مواد مذاب به داخل راهگاه قالب رانده می شوند. سرعت و میزان فشار وارده به میزان چرخش مارپیچ  و نیز قطر نازل بستگی دارد .در نحوه کار برخی از دستگاه های تزریق پلاستیک به جای مارپیچ از یک پیستون منگنه ای استفاده می شود .

کار دستگاه تزریق پلاستیک

۳- Dwelling

هنگام آشنایی با نحوه کار دستگاه تزریق پلاستیک، یاد می‌گیریم که فاز Dwelling شامل یک مکث در پروسه تزریق میشود تا هم مواد مذاب در داخل کویتی ها به صورت کامل پر شود و هم گازهای ایجاد شده از محفظه های تعبیه شده خارج شوند .

۴- Cooling (خنک کاری)

در این مرحله مذاب خنک می شود تا به حالت جامد در آمده و قابلیت خروج از قالب را پیدا کند . در غیر این صورت احتمال تغییر شکل محصول زیاد می‌باشد.

مطاله این مطلب هم پیشنهاد میشود !  تزریق پلاستیک

۵- Mold opening (باز شدن قالب)

در این قسمت بخش Clamping  از هم باز می‌شود تا دو نیمه قالبها نیز از هم باز شوند و آماده بیرون اندازی شوند .

۶ -Ejection (بیرون اندازی)

در نحوه کار دستگاه تزریق پلاستیک هنگام خارج کردن قطعه، چند میله به همراه یک صفحه عملیات خروج قطعه از قالب را انجام می دهند. رانرها و راهگاه های قطعه کار که به صورت غیر استفاده و زاید می باشند از قطعه جدا و تمیزسازی می شوند تا مجددا برای ذوب شدن آماده شوند .

مزایای تزریق پلاستیک

  1. سرعت بالای تولید
  2. تنوع وسیع مواد مورد استفاده در این روش
  3. صرفه جویی در نیروی انسانی
  4. کمترین میزان اتلاف مواد
  5. کاهش عملیات بعد از تزریق در تولید محصول
  6.  کاربری آسان

تزریق پلاستیک

شرکت تزریق پلاستیک رنجبر با داشتن سال ها تجربه در تولید قطعات پلاستیک با ماشین های تزریق، تماما بر نحوه کار دستگاه تزریق پلاستیک آگاهی داشته و همواره در تمام مراحل فرآیند تزریق پلاستیک از داشتن تسلط بر این نحوه کار دستگاه ها به نحو احسنت استفاده کرده است. برای سفارش و اطلاع از تعرفه و هزینه ساخت تزریق پلاستیک و همچنین دریافت مشاوره تخصصی از مشاوران مجموعه می‌توانید با شماره های شرکت تماس حاصل فرمایید.

این نوشته در بلاگ ارسال شده است. این لینک مستقیم به این نوشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

20 − یازده =