آشنایی با مفهوم قالب گیری تزریقی

که در مقالات قبلی از تزریق پلاستیک سخن گفتیم. جالب است بدانید قالب گیری تزریقی نام علمی اصطلاح رایج تزریق پلاستیک است. تعریف دقیق این واکنش را می‌توان به تبدیل مواد اولیه‌ی پلیمری به مواد پلاستیکی تعبیر کرد.

پلاستیک در تمام جنبه های زندگی ما نفوذ کرده است. ماشینی که سوار می‌شویم،‌ لوازم خانه ای که روزانه بارها از آنها استفاده می‌کنیم و همچنین وسایلی که در محل کار با آنها کارها را راه می‌اندازیم و صدها مثال دیگر همگی دال بر وابستگی بسیار زیاد زندگی انسان ها به محصولات پلاستیکی دارد. یکی از بارزترین نقاط قوت پلاستیک مقرون به صرفه بودن آن است. همچنین قابلیت تولید تیراژ بالای پلاستیک در زمان صرفه جویی می‌کند و برای شرکت ها و صنایع وابسته به تولیدات پلاستیکی بسیار کارآمد است.

این شرکت ها و خدمات تزریق پلاستیک در تهران ارائه دهنده انواع این خدمات می باشند که با استفاده از بهترین ماشین آلات و ابزار های مخصوص تزریق پلاستیک در مدت زمانی کوتاه با کیفیت ترین محصولات را در اختیار مشتریان قرار می دهند.

چه مواد اولیه ای در روند قالب گیری مورد استفاده قرار می‌گیرند؟

در مقاله ای تحت عنوان مواد اولیه تزریق پلاستیک به تفضیل به شرح این مورد پرداخته ایم. به طور خلاصه از پلیمرهای طبیعی و مصنوعی ای که در طبیعت وجود دارد به عنوان مواد اولیه در پروسه‌ی قالب گیری تزریقی استفاده می‌کنند.

موادی همچون HDPE، PC، ABS و… از جمله پلیمرهای معروفی هستند که توسط شرکت های ارائه دهنده‌ی خدمات تزریق پلاستیک مورد استفاده قرار می‌گیرند.

مطاله این مطلب هم پیشنهاد میشود !  ساخت و تولید قطعات پلاستیکی
قالب گیری تزریقی
قالب گیری تزریقی

برای تولید یک قطعه پلاستیکی چه فرآیندی باید طی شود؟

به طور کلی پروسه تزریق پلاستیک از چهار مرحله تشکیل شده است. اگر بخواهیم به طور خلاصه و ساده این مراحل را شرح دهیم، می‌توان گفت مرحله‌ی اول مرحله ایست که مواد اولیه یعنی پلیمر، همراه با مواد افزودنی مورد نیاز به داخل قیف دستگاه تزریق پلاستیک ریخته می‌شود.

در دومین مرحله‌ی این پروسه شاهد حرارت دیدن این مواد توسط دستگاه تزریق و ترکیب شدن آنها با هم خواهیم بود.

در مرحله‌ی سوم مواد پلاستیکی به داخل قالب مورد نظر که به دستگاه نصب شده تزریق می‌شود و مواد مورد نظر شکل قالب را به خود می‌گیرند.

مرحله آخر بخش سرد شدن است. به یاد داشته باشید تا زمان سرد نشدن مواد، قالب به هیچ عنوان نباید باز شود. پس از اینکه از سرد شدن کامل مواد اطمینان حاصل شد،‌ قطعه مورد نظر توسط پین های افشانکی که در پشت قالب وجود دارند از قالب جدا می‌شود.

چهار مرحله ای که از آنها یاد کردیم در فرآیند قالب گیری تزریقی حیاتی ترین نقش را ایفا می‌کنند.

مزایا و معایب قالب گیری تزریقی

هر فرآیندی مزایا و معایبی بارز و نهفته دارد. با آگاهی پیدا کردن بر آنها می‌توانیم بیشترین بازدهی را نسبت به تولید مورد نظر خود داشته باشیم.

از برخی مزایای تزریق پلاستیک می‌توان به قابلیت تولید قطعه هایی با ابعاد کوچک و فرم های پیچیده اشاره کرد. همچنین همانطور که پیشتر گفتیم تیراژ بالا از دیگر محسنات قالب گیری تزریقی به حساب می‌آید. یکی دیگر از مزیت هایی که بسیار هم مورد توجه است امکان استفاده دوباره از ضایعات پلاستیکی تولیدی است. در واقع دور ریز بسیار کم بوده و می‌توان از بقایای محصول مورد نظر دوباره استفاده کرد. این فرآیند کاملا به صورت اتوماتیک انجام می‌شود و به همین دلیل امکان ایجاد مشکل به دلیل خطای انسانی وجود ندارد.

مطاله این مطلب هم پیشنهاد میشود !  دستگاه تزریق پلاستیک ظروف یکبار مصرف

اگر بخواهید تیراژ کم تولید کنید هزینه شما زیاد می‌شود و این از معایب تزریق پلاستیک می‌باشد. همچنین برای شرکت های ارائه دهنده‌ی خدمات تزریق پلاستیک دستگاه های مورد نظر بسیار گران بوده و در صورت ایجاد مشکل در هر کدام از آنها شرکت ها هزینه های هنگفتی را متحمل می‌شوند. از دیگر معایب آن می‌توان به بازار داغ رقابتی آن اشاره کرد. با اینکه این کار بسیار پول ساز و محبوب است، اما به دلیل روی آوردن افراد زیادی به این حرفه، رشد کردن و جذب مشتری به میزان بالا کاری سخت و دشوار است.

شرکت پلاستیک رنجبر با سال ها تجربه در قالب گیری تزریقی و همچنین تولید قطعات پلاستیکی با بهترین متریال و کیفیت همواره آماده خدمت رسانی به شما مشتریان محترم می‌باشد. برای آگاهی از قیمت و تعرفه های خدمات تزریق پلاستیک می‌توانید به سایت مراجعه کرده و یا با شرکت تماس گرفته و از خدمات مشاوره رایگان نیز بهره مند شوید.

این نوشته در بلاگ ارسال شده است. این لینک مستقیم به این نوشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

16 − هشت =